Publicerad den

Sökmotoroptimering av Fer Interiör

Sökord:
– Bordslampa metall
– Svart blockljus
– Vit stol med träben
– Fåtölj i rotting
– Taklampa betong
– Grå 2-sitssoffa
– Grå 3-sitssoffa
– Vägglampa i metall
– Bordslampa i trä och metall
– Röd vas
– Blå vas
– Tvåfärgad vas
– Svart och guldig vas
– Ljuslykta i betong

De valda sökorden är så kallade long tail keywords. Anledningen till valet av längre sökordsfraser är för att, som nämnt i föregående inlägg, få mer specifika sökord till respektive produkt samt en större tydlighet kring produkterna. Jag önskar att det besökarna söker efter på Google skall de finna på min webbplats, exempelvis ”svart blockljus”. Ge en felaktig beskrivning av en produkt kan ju självklart leda till att besökaren finner andra produkter av intresse, men det kan även leda till att de snabbt lämnar sidan och ej återvänder. Ytterligare en anledning till val av längre sökordsfraser är att dessa har större möjligheter till resultat. På de mer generella/allmänna och kortare sökordsfraserna inom inredning och möbler är det svårt att konkurrera.

Jag ansåg att det på webbplatsen behövdes en tydligare struktur och i detta fall kategoristruktur. Detta för att underlätta för besökaren vid navigering på sidan, samt för att öka antalet målsidor i och med skapandet av huvud- och underkategorier. Kategorinamn är utvalda utefter valda sökord. Dessa finns därmed redan på kategorinivå och inte endast i produktnamn eller produktbeskrivning.

Huvud- och underkategorier:
Belysning
– Bordslampor
– Vägglampor
– Taklampor

Inredning
– Ljuslyktor
– Vaser
– Stearinljus
– Blockljus

Sittmöbler
– Soffor
– Stolar

Tekniska åtgärders som gjorts på webbplatsen:
– Alt-texter: Respektive bild på hemsidan är försedd med alt- och title-attribut.
– Mobilvänlighetstestad och fått godkänt testresultat
– Rubrikstruktur: Adderat en produkttext i H2 under H1(produktnamn) för respektive produkt för att både ha primära och sekundära sökord.
– För att undvika duplicate content har unikt textmaterial skapats på respektive produktsida.
Länkning:
– Breadcrumbs finns för att förstärka den interna länkningen på webbplatsen och för att navigera kunden rätt.
– Struktur: Den ovan nämnda kategoristrukturen är skapad i syfte för både innehållssyfte, samt det tekniska. Utökandet av kategorier har skapat en meny som primär internlänkning.

Förslag på åtgärder som finns kvar att göra ur ett SEO-perspektiv:
– Meta descriptions till respektive produktsida
– URL:er och redirects – arbeta med att uppdatera URL:erna till deras nya produktnamn och göra 301-directs till dessa.
– Skapa 404-sidor för att påvisa för besökaren att de har kommit till rätt webbplats, men att sidans länk är felaktig.
– SSL-certifiera webbplatsen, då Google lägger stor vikt vid detta.
– Robots.txt
– Sitemap.xml

Resultat- och analys
Google Search Console
– Den genomsnittliga positionen för webbplatsen är 62,6.
– Totalt antal visningar 92.
– 17 indexerade sidor, 2 st var ej indexerade. Detta behöver jag gå in närmre på och åtgärda fel för att alla sidor skall kunna indexeras.
– Inga klick och inga konverteringar i form av köp, därmed kan köpbeteendet på webbplatsen ej analyseras.

Sökord med flest exponeringar:
– Trendig inredning
– Stol med träben
– Grå soffor
– Vit stol med träben

Google Analytics
På tre av de fem uppsatta målen har de senaste sju dagarna haft konverteringar:
– Tid på sidan – 3 minuter
– Läst nyheter
– Fler än 5 sidvisningar

Jag kan i Google Analytics se att jag inte har fått någon organisk trafik till min webbplats, utan nästan uteslutande direkttrafik. Detta tyder på att jag behöver arbeta mer med min SEO på webbplatsen för att ha möjlighet att driva mer organisk trafik. Jag anser det viktigt att framåt skapa fler landningssidor med inspirerande innehåll och SEO-fördelaktiga texter. Detta för att ha möjlighet att nå ett bättre resultat av den organiska trafiken, konverteringar och klickfrekvens(CTR). Ett ökat och väl utvalt innehåll på hemsidan kan ge mer möjligheter till att nå detta, samt även för att kunna arbeta mer med den interna länkningen på sidan då landnings- och målsidor ökar.

Ett utökat innehåll på hemsidan anser jag även behöver göras för att få en ökad möjlighet till att konkurrera bättre med andra webbplatser inom branschen. En attraktiv sida kan skapa samarbetsmöjligheter tillsammans med exempelvis media och influencers. Vilket i sin tur leder till externlänkning där webbplatsen i deras kanaler kan öka dess digitala fotspår.

De tekniska åtgärdsförslag som är specificerade här ovan anser jag nödvändiga för att nå ett bättre resultat.

Publicerad den

Förändringar i webbutiken

Jag ansåg att det på webbplatsen behövdes en tydligare kategoristruktur och för att göra det lätt för kunden att navigera sig rätt på sidan. Därmed har jag har bytt namn på huvudkategorierna och skapat underkategorier till respektive kategori likt nedan. Kategorinamn är utvalda utefter valda sök ord, så att dessa finns med redan på kategorinivå och inte endast i produktnamn eller produktbeskrivning.

Kategoristruktur:
Belysning
– Bordslampor
– Vägglampor
– Taklampor

Inredning
– Ljuslyktor
– Vaser
– Stearinljus       
– Blockljus

Sittmöbler
– Soffor
– Stolar

Jag ansåg att även produktnamnen behövde korrigeras och bli tydligare efter sökordsanalysen. Därmed jag har bytt namn på alla produkter samt adderat en kort beskrivning till respektive produkt. Detta för att kort berätta mer om produkten och för att få in fler sökord som tillhör produkterna och kunna få fler träffar. De korta beskrivningarna är till för att utvecklas med något mer löpande text och text i punktform.

Ändring av produktnamn och produkttext:
– Bordlampa metall – Kopparfärgad bordslampa i metall. 
– Svart blockljus – Svart klassiskt cylinderformat blockljus gjort av stearin.
– Vit stol med träben – Vit designstol med träben och svarta metalldetaljer.
– Fåtölj i rotting – Rottingfåtölj med tidlös design.
– Taklampa betong – Taklampa med lampskärm i betong.
– Grå 2-sitssoffa – Stilren ljusgrå 2-sitssoffa i tyg med hög rygg.
– Grå 3-sitssoffa – Grå 3-sitssoffa i slitstarkt tyg och tidlös design.
– Vägglampa i metall – Vägglampa i kromfärgad metall med vit lampskärm.
– Bordslampa i trä och metall – Bordslampa med detaljer i både trä och svartfärgad metall.
– Röd vas – Stor vas tillverkad av keramik.
– Blå vas – Liten vas tillverkad av keramik.
– Tvåfärgad vas – Röd keramikvas med vita detaljer.
– Svart och guldig vas – Hög keramikvas i svart med dekorativt handtag och guldiga detaljer.

Publicerad den

Sökordsanalys

Valda sökord:
bordslampa
köksstolar
matstolar
skrivbordslampa
hängande lampa
bordslampor
rottingstol
korgstol
matstol
lampa sovrum
korgstolar
dekorationer
köpa soffa
grå soffa
stolar
belysning
dekoration
soffa
vas
rottingstolar
vita stolar
ljusgrå soffa
dekoration vas
vas dekoration
ljusgrå soffa
ljus soffa
ljus dekoration
ljuslykta
blockljus
stor vas

De valda sökorden är både specifika och har en bredare sökterm. Detta för att öka möjligheten till att få fler träffar och på grund av att de passar bra in på produkturvalet på sidan. Jag anser det viktigt att söktermerna stämmer överens med produkturvalet och att kunden skall känna att de hamnar rätt med sin sökning och förhoppningsvis finner det de söker.

Publicerad den Lämna en kommentar

Lorem Ipsum

Guldfärgad spegel

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Pellentesque sagittis condimentum tincidunt. Sed et quam lobortis, tincidunt magna ut, lacinia nunc. Mauris vel ultrices enim. Aliquam vitae suscipit dui. Proin efficitur quis lorem a iaculis. Ut eu pellentesque orci. Nam eget vehicula dui.

Publicerad den Lämna en kommentar

Lorem Ipsum

Röd vas

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Pellentesque sagittis condimentum tincidunt. Sed et quam lobortis, tincidunt magna ut, lacinia nunc. Mauris vel ultrices enim. Aliquam vitae suscipit dui. Proin efficitur quis lorem a iaculis. Ut eu pellentesque orci. Nam eget vehicula dui.