Sökord:
– Bordslampa metall
– Svart blockljus
– Vit stol med träben
– Fåtölj i rotting
– Taklampa betong
– Grå 2-sitssoffa
– Grå 3-sitssoffa
– Vägglampa i metall
– Bordslampa i trä och metall
– Röd vas
– Blå vas
– Tvåfärgad vas
– Svart och guldig vas
– Ljuslykta i betong
De valda sökorden är så kallade long tail keywords. Anledningen till valet av längre sökordsfraser är för att, som nämnt i föregående inlägg, få mer specifika sökord till respektive produkt samt en större tydlighet kring produkterna. Jag önskar att det besökarna söker efter på Google skall de finna på min webbplats, exempelvis ”svart blockljus”. Ge en felaktig beskrivning av en produkt kan ju självklart leda till att besökaren finner andra produkter av intresse, men det kan även leda till att de snabbt lämnar sidan och ej återvänder. Ytterligare en anledning till val av längre sökordsfraser är att dessa har större möjligheter till resultat. På de mer generella/allmänna och kortare sökordsfraserna inom inredning och möbler är det svårt att konkurrera.
Jag ansåg att det på webbplatsen behövdes en tydligare struktur och i detta fall kategoristruktur. Detta för att underlätta för besökaren vid navigering på sidan, samt för att öka antalet målsidor i och med skapandet av huvud- och underkategorier. Kategorinamn är utvalda utefter valda sökord. Dessa finns därmed redan på kategorinivå och inte endast i produktnamn eller produktbeskrivning.
Huvud- och underkategorier:
Belysning
– Bordslampor
– Vägglampor
– Taklampor
Inredning
– Ljuslyktor
– Vaser
– Stearinljus
– Blockljus
Sittmöbler
– Soffor
– Stolar
Tekniska åtgärders som gjorts på webbplatsen:
– Alt-texter: Respektive bild på hemsidan är försedd med alt- och title-attribut.
– Mobilvänlighetstestad och fått godkänt testresultat
– Rubrikstruktur: Adderat en produkttext i H2 under H1(produktnamn) för respektive produkt för att både ha primära och sekundära sökord.
– För att undvika duplicate content har unikt textmaterial skapats på respektive produktsida.
Länkning:
– Breadcrumbs finns för att förstärka den interna länkningen på webbplatsen och för att navigera kunden rätt.
– Struktur: Den ovan nämnda kategoristrukturen är skapad i syfte för både innehållssyfte, samt det tekniska. Utökandet av kategorier har skapat en meny som primär internlänkning.
Förslag på åtgärder som finns kvar att göra ur ett SEO-perspektiv:
– Meta descriptions till respektive produktsida
– URL:er och redirects – arbeta med att uppdatera URL:erna till deras nya produktnamn och göra 301-directs till dessa.
– Skapa 404-sidor för att påvisa för besökaren att de har kommit till rätt webbplats, men att sidans länk är felaktig.
– SSL-certifiera webbplatsen, då Google lägger stor vikt vid detta.
– Robots.txt
– Sitemap.xml
Resultat- och analys
Google Search Console
– Den genomsnittliga positionen för webbplatsen är 62,6.
– Totalt antal visningar 92.
– 17 indexerade sidor, 2 st var ej indexerade. Detta behöver jag gå in närmre på och åtgärda fel för att alla sidor skall kunna indexeras.
– Inga klick och inga konverteringar i form av köp, därmed kan köpbeteendet på webbplatsen ej analyseras.
Sökord med flest exponeringar:
– Trendig inredning
– Stol med träben
– Grå soffor
– Vit stol med träben
Google Analytics
På tre av de fem uppsatta målen har de senaste sju dagarna haft konverteringar:
– Tid på sidan – 3 minuter
– Läst nyheter
– Fler än 5 sidvisningar
Jag kan i Google Analytics se att jag inte har fått någon organisk trafik till min webbplats, utan nästan uteslutande direkttrafik. Detta tyder på att jag behöver arbeta mer med min SEO på webbplatsen för att ha möjlighet att driva mer organisk trafik. Jag anser det viktigt att framåt skapa fler landningssidor med inspirerande innehåll och SEO-fördelaktiga texter. Detta för att ha möjlighet att nå ett bättre resultat av den organiska trafiken, konverteringar och klickfrekvens(CTR). Ett ökat och väl utvalt innehåll på hemsidan kan ge mer möjligheter till att nå detta, samt även för att kunna arbeta mer med den interna länkningen på sidan då landnings- och målsidor ökar.
Ett utökat innehåll på hemsidan anser jag även behöver göras för att få en ökad möjlighet till att konkurrera bättre med andra webbplatser inom branschen. En attraktiv sida kan skapa samarbetsmöjligheter tillsammans med exempelvis media och influencers. Vilket i sin tur leder till externlänkning där webbplatsen i deras kanaler kan öka dess digitala fotspår.
De tekniska åtgärdsförslag som är specificerade här ovan anser jag nödvändiga för att nå ett bättre resultat.